Tuesday, December 16, 2008

'QUALITY TIME'

Telah menjadi amalan kami sekeluarga, jika tidak sibuk pada hujung minggu dengan program kemasyarakatan ataupun tugas-tugas, tidak boleh tidak, kami akan pergi ‘hiking’ di Bukit FRIM. Setakat ini itulah salah satu cara kami sekeluarga menjalani masa kualiti ‘quality time’ sambil beriadah memanjat bukit yang hampir 1000 kaki, dapatlah kami sama-sama berbual hal-hal keluarga yang ringan-ringan belaka. Hal anak dalam kelas pun sampai sejam tak selesai nak cerita .... apa berlaku di sekolah, cikgu mana yang best, makan apa sedap, kantin mana layanan yang bagus ....saja nak hilang rasa penat.

Sedar-sedar 2 jam dah berlalu, destinasi dah sampai badan pun rasa segar. Ini semuanya sekadar nak memupuk keakraban di antara satu sama lain walaupun kami tidur serumah makan semeja, toilet kongsi-kongsi. Amalan ini diajar oleh ayahanda yang masa adanya dahulu ... kalau tak ada hal penting ...mesti kami adik beradik lelaki diajak pergi memancing bersama-sama. Saya yang bertugas di Kuantan, Pahang pun dipanggil pulang jika tidak sibuk... Bukan pasal nak dapat ikan pun..dapat ikan ke tidak sememang tidak menjadi hal sangat .., saya pun naik hairan ... apa tidaknya pergi memancing sampai ke Raub dan Lipis Pahang... saya yang baru balik Kuantan hari Sabtu petang, pagi-pagi Ahad di ajak terus ke Raub, petang... balik Gombak... malamnya terus balik Kuantan kekadang pukul 3 pagi baru sampai, esok Isnin terus out station kerja pulak dari Kuantan ke Raub balik ... tak ke gila ...

Tapi bila memikirkan ajakan orang tua saya ni dan masa berbual dengannya ketika memancing, bercerita pengalaman lama beliau memancing dan macam-macam lagi ..... hatta seribu kali pun saya akan kata masih tak cukup... itulah kenangan yang tidak akan dilupakan sampai bila-bila.

Sekarang setelah hampir 10 tahun beliau pergi ... pergi memancing saya tukar kepada pergi hiking maklumlah anak sendiri bila pegang umpan pun takut ini kan pula nak dibawa masuk ke dalam hutan untuk memancing. Nanti ikan entah kemana dia entah ke mana... walau apapun inilah masa kualiti saya bersama keluarga saya. Jika terlepas sekali memanglah amat merugikan dan masa sememangnya bukan di pihak kita,... gunakannya sebaik mungkin ... pastikan ia tidak disia-siakan..

Saya tersentak bila seorang berbangsa India menegur saya, katanya dalam ramai-ramai orang yang beriadah di Bukit FRIM kami adalah segelintir orang yang berbangsa Melayu yang beliau jumpa. Sempat juga beliau berkata orang Melayu ini sekarang suka kepada hiburan saja ...tengoklah karnival hiburan jom .... He.... katanya, kalau pergi beriadah dan menjalani aktiviti yang sihat teramatlah kurang...betul juga katanya bila dilihat dalam seramai-ramai yang ada di Bukit FRIM hari itu adalah sekelumit orang Melayu.

Macam mana agaknya masa kualiti sesebuah keluarga.. sekarang, yang kaya bolehlah melancong keluar atau dalam negeri, yang sederhana mungkin macam saya... tapi macam mana yang miskin sampai nak makan pun kadang-kadang tak cukup .... ini kan pula nak pergi bercuti ... sebab kalau bercuti kosonglah pinggan.

2 comments:

Ciptaan Terhebat said...

Hebat uncle...

Saya bersetuju dengan uncle... moga-moga semua itu menjadi keperluan yang dapat kita fikirkan bersama... Kemiskinan ni bukan permintaan tetapi pilihan...

Qulity Time penting sebab Allah Maha Adil memberikan masa secukupnya untuk kita, cuma...

Kita guna tak pada tempatnya...

uncle said...

terima kasih sdr.
kerana sudi singgah ke blog uncle yang baru nak bertatih ini.... lagi pun menulis ini merupakan quality time untuk kita sendiri.