Monday, December 15, 2008

PERUBAHAN

Kebelakangan ini, mungkin disebabkan saya rasa bosan atau lebih tepat lagi rasa meluat membaca dan mendengar isu-isu semasa yang amat menjengkelkan, ataupun sengaja menyibukkan diri dengan hal-hal kerja dengan harapan saya lupa atau terlepas pandang kepada permasalahan yang kita hadapi dalam negara sekarang ini. ...Alasan semata-mata...

Saya sebenarnya berjanji kepada diri saya apabila nak menulis blog nanti saya akan cuba mengelak dari menulis isu-isu berkenaan politik. Kawan-kawan yang rapat sering bertanya, mengapa uncle tulis cerita yang ringan sahaja, apasal tak komen dengan isu yang melanda negara sekarang ini. Jawapannya mudah bagi saya lebih banyak tenaga yang ditumpukan kepada politik maka kuranglah usaha-usaha yang dibuat ke arah kerja-kerja yang boleh memberikan kesan dan manfaat kepada masyarakat. Lagi pun siapa saya yang hendak memperkata hal-hal ini, saya bukannya orang penting, jawatan yang paling tinggi pun dalam parti ialah pemeriksa kira-kira, itu pun setelah diugut nak dihumban ke Sungai Gombak jika saya menolak. .... Saya hanya ada satu kertas undi sahaja.

Pemilihan baru-baru ini di peringkat cawangan, pada saya amat menjengkelkan hati... saya teramatlah hairan mengapa orang berebut-rebut nak memegang jawatan... sekali pun mereka tahu mereka tak layak memegang jawatan ... manakala yang mampu pula tak mahu berjawatan. Kalau ikut hati yang nakal ni nak saje saya pekena mereka ini. tapi apakan daya ...tahun pemilihan mana hal -halperjuangan akan diambil kira ...yang penting mesti menang, untuk apa menawarkan diri tidak penting sebab ..banyak untung jika menang.... persoalannya untung untuk siapa?

Namun begitu, sebagai seorang yang sentiasa cuba berfikiran positif, kita kena beri peluang kepada kepimpinan baru ini... walaupun di dalam hati dah macam tahu apa yang akan berlaku kalau si anu tu menang. ..... Tetapi di peringkat cawangan ini tidaklah risau sangat berbanding di atas sana... di cawangan masa menang kawan-kawan yang menyokong nampaknya terjerik dan ada yang menari melihat calonnya menang. ‘Perubahan ... kami mahu perubahan’ seronoknya..... tak sampai beberapa bulan selesai saja pemilihan di bahagian ... semuanya senyap sunyi.... macam dulu balik rupa-rupanya perjuangan mereka sampai titik noktah apabila selesai permilihan di Bahagian.

Pendirian yang sama saya pegang masa peralihan kempimpinan negara dahulu ... perlunya perubahan walaupun di dalam hati teramatlah risaunya. Perubahan amatlah baik jika kita tahu di mana perlu diubah dan untuk apa kita berubah.... kalau sekadar nak menghilangkan legasi kepimpinan dahulu dan setakat nak ubah cogan kata baik dan hebat bunyinya .... tidak payah berubah... sudah tentu tidak kena..... perubahan mesti diambil kira dan difikir semasak-masaknya... apakah kita ini layak dan setanding kepimpinan dahulu atau sebaliknya. ukurlah baju di badan sendiri... Seorang kenalan yang mepunyai pertalian persaudaran dengan isteri saya teramatlah marah bila saya berkata saya tak mempunyai Perdana Menteri ... setahun selepas peralihan kuasa dulu. walaupun menang besar PRU. Tengah geramlah masa tu... kerana keputusan separuh masak dan tindakan yang amat tidak bijak telah menjadi amalan.

Akhirnya, PRU ke12, membuktikan kerisauan saya memang bertempat...

Persoalannya... rakyat mahu perubahan ataupun ini lah kesan kepimpinan yang separuh masak........

bersambung.

No comments: