Thursday, October 23, 2008

SERONOKNYA BERHARI RAYA.

Rasanya dah lama sangat saya tak menulis, nak dikatakan seronok berhari raya …. Ya jugak … sebab dah masuk minggu keempat jemputan rumah terbuka masih ada lagi…. satu hari sampai empat jemputan nak kena pergi... dah naik senak perut ... tak boleh nak isi.... . Tapi kena isi juga .. takut kawan ambil hati datang beraya tapi tak makan.

Agaknya sebab terlampau banyak sangat makan …mungkin dah tak boleh nak fikir banyak-banyak… otak mungkin dah lembab sebab banyak oksigen tak sampai ke otak tapi pergi ke perut nak proses kabohidrat yang banyak…. kawan-kawan dari negara luar yang beragama Islam mungkin hairan bila lihat orang Malaysia berhari raya … di negara mereka orang berhari raya sehari aje …. tapi di Malaysia … 30 hari bulan Syawal ...30 hari lah beraya dan seingat saya tahun lepas ada kawan-kawan yang telajak ke bulan Zulkaedah… geli hati pulak saya…. tu belum lagi masuk agensi kerajaan dan swasta ... tak nak ketinggalan berhari raya sama...

Dalam seronok berhari raya ini ... kelihatan jelas UNIKnya Malaysia ini ... Melayu, Cina dan India sama- sama berhari raya, gelak ketawa, makan sama-sama... tak menang tangan tuan rumah nak layan.

Kenapalah agaknya bila ada rumah terbuka baru nampak jelas rakyat Malaysia menghayati perpaduan .....

BEZA sangat dengan keadaan politik sekarang kan!

2 comments:

joharihamzah said...

salam uncle..wah, nih bukan dah bersawang lagi ni, tapi dah tahap buleh masuk arkib..

heh, diharap uncle akan update blog ini..lama tak dengar citer uncle.

uncle said...

sdr jo,
bukan sawang .... salju le